• پشتیبانی آگهی دهندگان: 3770 465 0911

ok کشف آنتی‌ بیوتیکی که میکروب‌های مقاوم به آنتی‌ بیوتیک را نیز از بین می‌برد   Website-Article

کشف آنتی‌ بیوتیکی که میکروب‌های مقاوم به آنتی‌ بیوتیک را نیز از بین می‌برد

بازدید: 281    انتشار: 1393/10/24    کد مطلب: 5118    دسته بندی: لیست مطالب
کشف آنتی‌ بیوتیکی که میکروب‌های مقاوم به آنتی‌ بیوتیک را نیز از بین می‌برد
دانشمندان یک آنتی‌بیوتیک جدید به نام Teixobactin کشف کردند که بیماری‌های جدی موش‌ها را درمان کرد و هیچ مقاومتی با آن صورت نگرفت. این دارو، روشی جدید برای از بین بردن باکتری‌هایی که در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند، ارائه می‌دهد.

دانشمندان اظهار داشتند این آنتی‌بیوتیک که هنوز روی انسان‌ها آزمایش نشده است، در آینده برای درمان عفونت‌هایی که در اثر باکتری MSRA و سل به وجود می‌آید، به کار می‌روند. در حال حاضر درمان بیماری سل، به ترکیبی از چند دارو که احتمالاً دارای عوارض جانبی هستند، نیاز دارد.

Kim Lewis استاد دانشگاه Northeastern در آمریکا و مؤسس شرکت NovoBiotic Pharmaceuticals که در ساخت این آنتی‌بیوتیک همکاری داشته، اظهار داشت: «کشف این دارو، چالش‌هایی که مدت زیادی دانشمندان را مشغول کرده بود، حل می‌کند و امیدواری می‌دهد که یک سری عفونت‌های خطرناک در آینده درمان خواهند شد».
Lewis با محققان دانشگاه آلمانی Bonn و دانشگاه Selcia Limited بریتانیا همکاری کرده است و نتیجه تحقیق روز چهارشنبه 7 ژانویه در نشریه Nature منتشر شده است.

یکی از محققان اظهار داشت که این دارو (teixobactin) به یک ترکیب جدید تعلق دارد و باکتری‌ها را از طریق پاره کردن دیواره‌های سلولی‌شان از بین می‌برد. به نظر می‌رسد که این روش در بیماری‌های مختلفی مؤثر باشد و روند ایجاد مقاومت نسبت به آنتی‌بیوتیک را آهسته‌تر کند.
مشکل بیماری‌هایی که نسبت به آنتی‌بیوتیک مقاوم می‌شدند، در سال‌های اخیر تشدید شده بود؛ زیرا میکروب‌هایی که نسبت به چند دارو مقاوم هستند، به وجود آمدند و بودجه شرکت‌های داروسازی نصف شد.

سازمان سلامت جهانی سال گذشته هشدار داد که عصر پست- آنتی‌بیوتیک آغاز شده است؛ عصری که در ‌آن حتی رعایت بهداشت و سلامت اولیه نیز به دلیل احتمال ایجاد عفونت در جراحی‌های عادی، خطرناک شده است و این شرایط پیش خواهد آمد مگر این که تلاش عظیمی صورت گیرد.
محققان این تحقیق به دنبال راهی بودند تا این مشکل را از طریق منابع جدید آنتی‌بیوتیک رفع کنند. آن‌ها روشی برای تکثیر باکتری‌ها در محیط طبیعی خود با استفاده از یک دستگاه کوچک به نام iChipبه کار گرفتند. این دستگاه می‌تواند سلول‌ها را از یکدیگر جدا کرده و آن‌ها را به صورت تکی، رشد دهد.
شرکت NovoBiotic تاکنون 50 هزار نوع از این باکتری‌ها را جمع‌آوری کرده و 25 آنتی‌بیوتیک جدید کشف کرده است. این داروی جدید یعنی Teixobactin جدیدترین و شگفت‌انگیزترین کشف این شرکت است.

محققان دیگری که در این تحقیق شرکت نداشتند، از این تحقیق استقبال کردند؛ اما هشدار دادند که آزمایش این دارو بر روی انسان از اهمیت بسیاری برخوردار است.
Richard Seabrook از مؤسسه پزشکی و خیریه Welcome Trust در این باره گفت: «کشف یک داروی آنتی‌بیوتیک جدید، خبر خوبی است. غربالگری باکتری‌هایی که قبلاً قابل کشت تکی نبودند، یک بخش جدید در این تحقیق محسوب می‌شود و مشتاقانه منتظریم تا نتیجه آن را ببینیم. با این حال، تا زمانی که تحقیقات بیشتر انجام شود و آزمایش‌های کلینیکی روی انسان‌ها صورت گیرد، نمی‌دانیم که این دارو در انسان‌ها نیز مؤثر خواهد بود یا خیر».

آگهی