5 نکته جالب در شناسایی عسل تقلبی (2019)

5 نکته جالب در شناسایی عسل تقلبی (2019)

بازدید: 377    انتشار: 1398/03/31    کد مطلب: 4140    دسته بندی: لیست مطالب


  1. 5 نکته جالب در شناسایی عسل تقلبی (2019)


  2. با توجه به ارزش غذایی عسل و لزوم مصرف آن در برنامه غذایی لازم است با ویژگی ها و ترکیبات آن آشنا شویم. عسل بعنوان یکی از ارزشمندترین مواد غذایی به دلیل دارا بودن مواد مغذی از قبیل قندهای طبیعی، مواد آلی، معدنی، ویتامین ها و بویژه تامین بخشی از انرژی روزانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

  3. از هزاران سال پیش از خاصیت درمانی عسل در بهبود زخم ها، سوختگی ها و التهاب استفاده می کردند، لذا این ماده غذایی در طب سنتی جایگاه خاصی دارد. از زمان مصریان باستان، عسل در درمان زخم ها استفاده می شد و در سال های اخیر از خاصیت عسل در درمان عفونت ها و سوختگی ها و جلوگیری از اثرات تخریبی میکروب ها و باکتری ها استفاده می شود. علاوه بر این در طب سنتی به اثرات درمانی عسل در بیماری های گوارشی، ضعف اعصاب، سرفه و … اشاراتی شده است.

  4. از نظر علمی تعریفی که می توان برای عسل ارائه کرد این است که عسل ماده طبیعی شیرینی است که توسط زنبور عسل از شهد گل ها، شکوفه ها، تراوش بخش زنده گیاهان، ترشحات حشرات مکنده روی قسمت های زنده گیاهان جمع آوری و عمل آوری شده و در کندو ذخیره می شود.

  5. عسل شکوفه یا شهد (عسلی که بطور عمده توسط زنبورعسل از شهد گل ها، جمع آوری و عمل آوری شده است) ،‌ عسلک (‌عسلی که زنبور عسل ان را از ترشحات حشرات مکنده بر روی قسمت های زنده گیاهان و یا تراوش بخش زنده گیاهان جمع آوری و پس از فراوری در کندو ذخیره کرده است ) ،‌ عسل یا موم (‌عسلی که در خانه های مومی قرارگرفته و دست نخورده است) و عسل بدون موم ( عسلی که با روش های مخصوص موم گیری شده است).

  6. وجود هرگونه مواد خارجی از قبیل ذرات گیاهی، تمام یا قسمتی از بدن حشرات و همچنین افزودن هر نوع ماده خوراکی و افزودنی از قبیل شکر، اسانس، اسیدهای خوراکی و غیره به عسل ممنوع است. عسل در شرایط محیطی متفاوت از حالت روان تا غلیظ و قسمتی یا کلا متبلور می تواند متغیر باشد و رنگ آن نیز بر حسب گیاه مورد استفاده زنبور از زرد کاهی تا قرمز متغیر است.

  7. با این وجود رنگ و وضعیت ظاهری عامل تعیین کننده در تشخیص کیفیت عسل نیست و با توجه به ترکیبات موجود در عسل (قندها و آنزیم ها) فرایند شکرک زدگی یا کریستالیزاسیون در عسل رخ می دهد که این حالت نشانگر غیر طبیعی بودن عسل نیست. همچنین درجه حرارت محیطی که عسل در آن نگهداری می شود نیز در فرایند تبلور نقش دارد. در مجموع عوامل محیطی از قبیل رطوبت، دما و ترکیبات عسل از نظر درصد بالای مواد قندی، آنزیم دیاستاز (که باعث جذب ذرات موجود در عسل و ته نشینی و کدورت آن می شود ) موجب پدیده شکرک زدگی می شوند که این خاصیت در عسل های طبیعی دیده می شود.

  8. در برخی از موارد برخی از واحدهای بسته بندی اقدام به عملیاتی از قبیل حرارت دادن (به منظور ایجاد رنگ تیره مطلوب، رفع کدورت و ایجاد شفافیت)، افزودن جوهر لیمو (به منظور جلوگیری از شکرک زدگی) می کنند که این موارد منجر به آسیب جدی در بافت عسل می شود.

  9. با توجه به خصوصیات فیزیکی و شیمیایی عسل می توان چنین نتیجه گیری کرد که ارزیابی کیفیت عسل تنها در آزمایشگاههای کنترل کیفیت معتبر و ذی صلاح امکان پذیر است و اظهار نظر در خصوص آن فقط با انجام آزمایشات لازم می تواند صورت پذیرد. ارزیابی های فیزیکی و حسی و فقط خصوصیات ظاهری در تعیین کیفیت عسل از نظر علمی پذیرفته شده نیست و در آزمایشگاههای مربوطه با توجه به شاخص های تعیین شده می توان اظهارنظر قطعی کرد.

  10. بنابراین هنگام خرید و تهیه عسل باید به این نکات توجه داشت که عسل هایی که دست فروشان ارائه می کنند به دلیل عدم کنترل های لازم از سوی ارگان های ذیربط و فله ای بودن از کیفیت مطلوب و قابل قبول برخوردار نیستند و حتی الامکان باید از خرید آنها صرفنظر کرد.

  11. عسل های بسته بندی شده نیز باید دارای کد بهداشتی و تاییدیه های لازم از سوی وزارت بهداشت باشند و به خصوص به تاریخ تولید و انقضا توجه شود و از نحوه نگهداری عسل در مکان های مناسب از نظر دما ،‌ قبل و بعد از خرید اطمینان حاصل کنند.
  12. آگهی

    آگهی






ارسال نظر
[نظر شما پس از تایید مدیر نمایش داده می شود.]
درج آگهی رایگان

سایت آگهی90 یک شتاب دهنده تبلیغاتی میباشد که صرفا جهت نمایش آگهی ها و تبلیغات کاربران فعالیت دارد.در این سایت هیچ گونه خرید و فروش کالا وجود ندارد این سایت جهت تبلیغات کسب و کارهای مختلف , محصولات و خدمات میباشد.

logo-samandehi

تماس با ما

می توانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق فرم تماس با ما برای ما ارسال کنید.
ایمیل: info [@] agahi90.ir
پشتیبانی آگهی دهندگان : 3770 - 465 - 0911

طبق ماده 3 آیین نامه اجرایی ماده 7 قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع برعهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های ایرانی ثبت شده و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت برای شتاب دهنده تبلیغاتی آگهی90 محفوظ است وبتینا وبتینا
تصویر آیکن بگراند