معامله منصفانه، قیمت منصفانه، خرید و فروش منصفانه
خرید و فروش منصفانه
یا من یکفی من کلشی و لا یکفی منه شی ء اکفنی ما اهمنی
پيامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
الْبَيِّعَانِ بِالْخِيَارِ مَا لَمْ يَفْتَرِقَا فَإِنْ صَدَقَا وَ بَيَّنَا بُورِكَ لَهُمَا فِي بَيْعِهِمَا وَ إِنْ كَتَمَا وَ كَذَبَا مُحِقَ بَرَكَةُ بَيْعِهِمَا
خريدار و فروشنده، تا از يكديگر جدا نشده اند، اختيار [فسخ معامله را] دارند. اگر راست بگويند و [عيب را] آشكار بگويند، داد و ستد براى هر دو، بركت خواهد داشت، و اگر [عيب را] بپوشانند و دروغ بگويند بركت دادوستدشان خواهد رفت.
اصلیترین هدف آن این است که مشتریان را به خریداری از محصولات یا خدمات بر اساس نیاز و تمایل خود تشویق کند، بدون اینکه فرآیند فروش با تبلیغات گمراهکننده یا اطلاعات نادرست صورت گیرد. این نوع فروش به پایبندی به اصول اخلاقی و انسانمداری در فعالیت تجاری تأکید دارد.
مزایای قیمت منصفانه
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
مَن واسَى الفَقيرَ و َأَنصَفَ النّاسَ مِن نَفسِهِ فَذلِكَ المُؤمِنُ حَقّا؛
هر كس به نيازمند كمك مالى كند و با مردم منصفانه رفتار نمايد چنين كسى مؤمن حقيقى است.
مزایای قیمت منصفانه شامل افزایش اعتماد مشتریان، ادامهی برقراری روابط طولانی مدت با مشتریان، افزایش شهرت و اعتبار شرکت، بهبود سازمان دهی و کارایی در فروش، افزایش رضایت مشتریان و افزایش فروش به طور کلی میشود.
اصول معامله منصفانه
امام على علیه السلام فرمودند:
مَن أَنصَفَ اُنصِفَ؛
هر كس با انصاف باشد، انصاف مى بيند.
قواعد معامله منصفانه شامل احترام به حقوق مشتریان، ارائه اطلاعات صادقانه و دقیق در مورد محصولات یا خدمات ارائه شده، عدم استفاده از تبلیغات گمراهکننده یا اطلاعات نادرست، رفع ابهامات و پاسخ به سوالات مشتریان به طور شفاف و واضح و احترام به انتخابات و تصمیمات مشتریان میشود. چگونه فروش منصفانه را رعایت کنیم؟
1. احترام به حقوق مشتریان:
حضرت علی علیه السلام فرمودند:
الْمُحْتَكِرُ الْبَخِيلُ جَامِعٌ لِمَنْ لَا يَشْكُرُهُ وَ قَادِمٌ عَلَى مَنْ [لِمَنْ] لَا يَعْذِرُه
آنكه احتكار كند و بخل ورزد گرد آورد (اموال را) براى كسى كه سپاسش نگويد (يعنى ورثه او) و در آيد بر كسى كه عذرش نپذيرد و معذورش ندارد.
این قاعده به معنای این است که باید حقوق و نیازهای مشتریان را احترام گذاشته و در فروش محصولات یا خدمات، به مشتریان احترام و شفافیت داشته باشیم.
2. ارائه اطلاعات صادقانه و دقیق:
امام صادق علیه السلام :
مَن أَنصَفَ النّاسَ مِن نَفسِهِ رُضِىَ بِهِ حَكَما لِغَيرِهِ؛
هر كس با مردم منصفانه رفتار كند، ديگران داورى او را مى پذيرند.
در این قاعده باید اطلاعات صادقانه و دقیق در مورد محصولات یا خدمات ارائه شده بدون اغفال یا افراط در معرفی آنها، ارائه شود تا مشتریان بتوانند تصمیم صحیح و انتخاب درستی داشته باشند.
3. عدم استفاده از تبلیغات گمراهکننده یا اطلاعات نادرست:
این قاعده به این معناست که فروشندگان نباید از تبلیغاتی که مشتریان را گمراه کنند یا اطلاعات نادرست ارائه دهند، بلکه باید از تبلیغات شفاف و صادقانه استفاده کنند.
قدم خمیده ز عصیان، مرا ببخش خدایا دلم شکسته ز حرمان، مرا ببخش خدایا
به حرمت رمضانت، مگیر پرده ز کارم به آیه آیه قرآن، مرا ببخش خدایا
به قطره قطره اشکم، بشوی لوح گناهم به دانه دانه باران، مرا ببخش خدایا
تو قادری تو کریمی، تو ساتری تو رحیمی منم ذلیل و پریشان، مرا ببخش خدایا
اگر چه توبه شکستم، امیدوار تو هستم به آبروی امامان، مرا ببخش خدایا
گناهکار و پریشم، خجل ز کرده خویشم برای ذلت شیطان، مرا ببخش خدایا
به حرمت رمضانت، مگیر پرده ز کارم به آیه آیه قرآن، مرا ببخش خدایا
4. رفع ابهامات و پاسخ به سوالات مشتریان به طور شفاف و واضح:
این قاعده بر مبنای این است که هرگونه ابهامات یا سوالاتی که مشتریان دارند، باید به صورت شفاف، واضح و دقیق پاسخ داده شود تا مشتریان اطمینان لازم را داشته باشند.
5. احترام به انتخابات و تصمیمات مشتریان:
این قاعده به معنای این است که باید به تصمیمات و انتخابات مشتریان احترام گذاشته و از آنها حمایت کرد تا احساس اعتماد و رضایت بیشتری نسبت به خرید ایجاد شود.
این قواعد در کل به منظور ایجاد یک فضای فروش متقابل از احترام، شفافیت و رضایت مشتریان است که به دستیابی به اهداف تجاری دراز مدت کمک میکند.
یَا مَنْ یَكْفِی مِنْ كُلِّ شَیْءٍ وَ لَا یَكْفِی مِنْهُ شَیْءٌ اكْفِنِی مَا أَهَمَّنِی