10 نکته طلایی در مورد تولید محتوا و مخاطب (1403)
تولید محتوا و مخاطب
مخاطب باید عاقل باشد : در این جمله، مخاطب به شخصی گفته میشود که محتوای آموزشی را دریافت میکند. کلمه "عاقل" به معنای "صاحب عقل و اندیشه" است. بنابراین، جمله "مخاطب باید عاقل باشد" یعنی مخاطب باید توانایی تفکر و درک مطالب را داشته باشد.
تحلیل محتوای آموزشی
به عبارت دیگر، مخاطب باید بتواند محتوای آموزشی را بهطور دقیق و کامل درک کند و از آن برای یادگیری استفاده کند. مخاطب باید بتواند اطلاعات جدید را با دانش و تجربه خود ترکیب کند و نتیجه گیری های منطقی داشته باشد.
پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:
العلم اکثر من ان یحصی فخذ من کل شی ء احسنه
دانش بیشتر از آن است که به شمارش در آید، پس از هر چیزی نیکوترین آن را برگیر .
مخاطب عاقل
مخاطب عاقل، کسی است که میتواند محتوای آموزشی را به طور انتقادی بررسی کند و صحت و اعتبار آن را ارزیابی کند.
این کار را میتوان با توجه به نکات زیر انجام داد:
منبع محتوا را بررسی کنید.
محتوای آموزشی را از منابع معتبر و قابل اعتماد دریافت کنید.
منابع معتبر، منابعی هستند که توسط افراد متخصص و دارای دانش کافی در زمینه مورد نظر تولید شدهاند.
امام امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند:
لا تقل ما لا تعلم بل لا تقل کل ما تعلم
آنچه را نمی دانی نگو، بلکه همه آنچه را هم می دانی نگو .
مقایسه اطلاعات
اطلاعات محتوا را با منابع دیگر مقایسه کنید. اگر اطلاعات محتوای آموزشی را در منابع دیگر نیز پیدا کردید، میتوانید صحت آن را بیشتر بررسی کنید.
شواهد
برای اطلاعات محتوا شواهد ارائه شده را بررسی کنید. محتوای آموزشی باید شواهدی برای تأیید ادعاهای خود ارائه دهد. این شواهد میتواند شامل آمار، ارقام، نقل قولها یا مثالها باشد.
ارزیابی اعتبار محتوا
دقت و اعتبار محتوا را ارزیابی کنید. محتوای آموزشی باید دقیق و معتبر باشد. اطلاعات محتوا نباید اشتباه یا گمراهکننده باشد.
منطق
منطق محتوا را بررسی کنید. محتوای آموزشی باید منطقی باشد. اطلاعات محتوا باید با یکدیگر سازگار باشند و نتیجه گیری های منطقی داشته باشند.
امام امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند
یا طالب العلم! ان للعالم ثلاث علامات: العلم والحلم والصمت
ای جوینده دانش! برای دانشمند سه نشانه است: دانش و بردباری و سکوت .
مخاطب عاقل، کسی است که میتواند از محتوای آموزشی برای بهبود زندگی خود استفاده کند.
اگر مخاطبان با توجه به نکات بالا، محتوای آموزشی را به طور انتقادی بررسی کنند، میتوانند محتوای درست را از غلط تشخیص دهند. در اینجا چند نکته دیگر برای کمک به مخاطبان در تشخیص محتوای آموزشی درست از غلط آورده شده است:
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
من لم یصدق فعله قوله فلیس بعالم
هر آن کس که رفتارش گفتارش را تصدیق نکند، عالم نیست .
منابع مختلف
از منابع مختلف اطلاعات کسب کنید. فقط به یک منبع اکتفا نکنید و از منابع مختلف اطلاعات کسب کنید. این کار به شما کمک میکند تا دیدگاههای مختلف را در مورد یک موضوع درک کنید و تصمیمگیری بهتری بگیرید.
پاسخگویی
به دنبال محتوایی باشید که به سوالات شما پاسخ دهد. اگر محتوای آموزشی به سوالات شما پاسخ نمیدهد، احتمالاً محتوای درستی نیست.
تحریک مخاطب
به محتوای آموزشی که احساس میکنید شما را تحریک یا عصبانی میکند، شک کنید. محتوایی که احساس میکنید شما را تحریک یا عصبانی میکند، احتمالاً محتوای درستی نیست.
با توجه به نکات بالا، مخاطبان میتوانند با دقت بیشتری محتوای آموزشی را ارزیابی کنند و از محتوای درست برای یادگیری و بهبود زندگی خود استفاده کنند.
تولید محتوای آموزشی
در تولید محتوای آموزشی، باید به این نکته توجه داشت که مخاطب عاقل است. یعنی محتوا باید به گونه ای طراحی شود که برای مخاطبان قابل فهم و قابل درک باشد. محتوا باید اطلاعات دقیق و معتبر ارائه دهد و مخاطب را به تفکر و اندیشه تشویق کند.
در اینجا چند نکته برای تولید محتوای آموزشی که مخاطبان را به تفکر و اندیشه تشویق کند آورده شده است:
- از زبان ساده و روان استفاده کنید.
- از مثالها و داستانها استفاده کنید.
- از پرسشهای باز استفاده کنید.
- از بحث و گفتگو استفاده کنید.
با رعایت این نکات، میتوانید محتوای آموزشی تولید کنید که مخاطبان را به تفکر و اندیشه تشویق کند و به آنها کمک کند تا مطالب را بهطور کامل درک کنند.