عملکرد لوله مبلی برای ساخت شاسی موتورسیکلت [رپورتاژ آگهی]
شاسی موتورسیکلت در واقع اسکلت و بدنه اصلی وسیله نقله است که تمامی اجزا آن اعم از موتور، باتری، مخزن سوخت و حتی صندلی روی آن سوار شده است. بخش جلویی این شاسی، فرمان و انتهای آن اگزوز قرار دارد. در گذشته که موتورسیکلتها بیشتر شبیه به دوچرخه بودند تنها از لوله فولادی و بهطورخاص لوله مبلی برای ساخت آنها استفاده میشد گرچه هنوز هم مقاطع فولادی در این صنعت بسیار متداول و پرطرفدار هستند اما از فلزات دیگری چون تیتانیوم، آلومینیوم، منیزم و حتی فیبرکربن هم برای این منظور استفاده میشود. باتوجه به نوع موتورسیکلت و کاربرد اصلی آن بخشهای مختلف، از فلزات متفاوتی تولید میشود. چرخ، شاسی، نشیمن، فرمان و اگزوز پنج بخش اصلی و مشترک در تمامی موتورسیکلتها هستند. غیر از چرخها برای ساخت سایر اجزا از لولههای فولادی استفاده میشود.
استفاده از لوله مبلی برای ساخت شاسی موتورسیکلت
شاسی در واقع سازهای است که از خم و جوشکاری مجموعهای از لولهها به هم ساخته شده است. بخشهای دیگر موتور یا به آن افزوده میشود یا روی شاسی سوار میشوند. جنس این قطعه تعیینکنندهی کیفیت ساخت موتور سیکلت، میزان استحکام، وزن نهایی وسیله نقلیه، ماندگاری و بخش بزرگی از هزینههای ساخت است. با توجه به این موارد لوله مبلی اصفهان گزینهی بسیار مناسبی برای ساخت شاسی است. این مقاطع هم کاملا متناسب با نیاز سازنده برای مواردی است که به آنها اشاره شد و هم بهراحتی خم، آبکاری و حتی جوشکاری میشود. شکل شاسی موتورسیکلت با توجه به نوع، ساخت و کاربرد آن انتخاب میشود چرا که بر پارامترهای تعیینکنندهی عملکرد موتور اثرگذار است.
1.شاسی ستون فقراتی
یکی از سادهترین اشکال شاسی است که کمترین مقدار لوله را هم مصرف میکند. همین مورد باعث شده استحکام خیلی زیادی نداشته باشد اما موتورهای با شاسی ستون فقراتی جزء ارزانقیمتترین نمونهها باشند.
2.شاسی گهوارهای
ساده و ارزان قیمت اما اصلیترین نوع شاسی موتورسیکلت است. در طراحی آن تنها یک لوله انتهایی وجود دارد به همین دلیل بیشتر شبیه به شاسی دوچرخه است. برای ساخت این نوع بیشتر از لولههای با ضخامت زیاد استفاده میشود تا جوشکاری بتواند با استحکام بالایی آنها را به هم متصل نگه دارد.
3.شاسی گهوارهای دوبل
برای نگهداری از موتور دو لوله مبلی در بخش انتهایی خود دارد. همین تغییر در طراحی شاسی باعث شده این نوع بسیار مستحکمتر و مقاومتر از نمونهی قبلی باشد. به لطف قیمت لوله مبلی ساوه که مناسب و مقرونبهصرفه است حتی از لحاظ قیمتی اختلاف زیادی با شاسی گهوارهای ساده ندارد.
لوله مبلی برای ساخت شاسی مزایای زیادی دارد. 1.وزن کم آن باعث شده شاسی موتور هم، وزن کمی داشته باشد. این بر شتاب موتور تاثیر قابل توجهی دارد. 2.قیمت مقرونبهصرفهی لوله مبلی با وجود مقاومت و استحکام بالای آن به تولیدکننده این امکان را میدهد که بتوان هزینهی بیشتری صرف موتور و افزایش کیفیت سایر بخشهای موتور سیکلت کند بدون آن که قیمت نهایی نوسان زیادی داشته باشد. 3.فرآیندپذیری بالا این لولهها نیز نکتهی بسیار مهمی است. به راحتی خم شده و تغییرات ظاهری مد نظر را میتوان در آنها ایجاد کرد. با آبکاری و ضدزنگ شدن هم، طول عمر آنها افزایش چشمگیری پیدا میکند.
استفاده از لوله مبلی برای ساخت فرمان موتورسیکلت
یکی از اصلیترین و مهمترین اجزا موتورسیکلت، فرمان است. نه نتها بخشی ضروری برای کنترل است بلکه تاثیر قابل توجهی بر طراحی و استایل کلی وسیله نقلیه هم دارد. فرمانها از لحاظ طراحی بسیار متنوع هستند. گاهی دستههایی بلند دارند که با زاویهی باز نسبت به هم قرارگرفتهاند گاهی کوچک، کوتاه و با خم و انحنا بسیار کم. در تمامی این طراحیها چند نکتهی کلیدی وجود دارد.
1. مقاومت لوله
فرمان باید محکم و مقاوم باشد تا با ضربههایی که حین حرکت به آن وارد میشود خم یا شکسته نشود.
2. فرآیندپذیری
فرآیندپذیری این امکان را به سازنده میدهد که بتواند به راحتی زوایای مورد نظر را در لوله فرمان ایجاد کند. این تغییر زاویه و ایجاد انحنا علاوه بر این که بر روی ظاهر تاثیر دارد کنترلکنندهی میزان تسلت راکب هم هست.
3. زیبایی
با توجه به این که فرمان اصلیترین بخش و نقطهی کنترل موتور است و مستقیما در معرض دید به ویژه دید راکب هم قرار دارد زیبایی آن بر زیبایی و طراحی کلی موتورسیکلت تاثیر زیادی دارد.
ساخت اگزوز موتورسیکلت از لوله سبک
اغلب برای ساخت اگزوز از لوله مبلی با آبکاری کروم استفاده میشود اما سایر آلیاژها چون لوله استیل هم برای این منظور کاربرد دارند. لولهای که برای اگزوز استفاده میشود باید قابلیت خمکاری داشته باشد. به این نکته توجه داشته باشید که پیچ و خمهای شدید میتوانند مانند مانعی در مسیر هوا عمل کنند. قابلت آبکاری و خمکاری دو ویژگی مهم مورد نیاز لوله اگزوز است که لوله مبلی نه تنها بهرهمند از هر دو آنها است بلکه هر دو اینها با کمترین چالش و بهترین کیفیت برای آن انجام شدنی است. برای آن که لوله از تمام این ویژگیها بهرهمند باشد طبیعتا باید محصول مجموعه معتبری چون گروه صنعتی صبا باشد.
سخن پایانی
علاوهبر بخشهای اصلی موتور برای ساخت سایر اجزا که بعد از تولید و با توجه به نیاز مصرفکننده امکان افزودن آنها به موتورسیکلت وجود دارد نیز از ضخیمترین انواع لوله سبک استفاده میشود. بخشهایی چون پایهی سایهبان یا ترکبند. فولاد یا به عبارت بهتر لوله مبلی همیشه قهرمان صنعت ساخت موتورسیکلت بوده است. مستحکم، مقاوم، با طول عمر طولانی و البته متداول و دردسترس است. گرچه طی سالیان اخیر بسیاری از شرکتهای بزرگ سازندهی موتورسیکلت مقاطع آلومینیوم را تا حدی جایگزین فولاد برای ساخت محصولات خود کردهاند اما همچنان فولاد محبوبترین آلیاژ در این صنعت است.
آدرس سایت ما :
https://sabaprofile.com
برای اینکه با ما و تیم ما بیشتر آشنا شوید حتما به ما سر بزنید
با سپاسی بیکران
منبع : (reference)
/ پایان رپورتاژ
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و آگهی90 هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمیپذیرد.
هشدار پلیس :
لطفاً پیش از انجام معامله و هر نوع پرداخت وجه، از صحت کالا یا خدمات ارائه شده، به صورت حضوری اطمینان حاصل نمایید.