اولین گام مهم در تبلیغات ، مخاطب شناسی است.
اینکه پسند اجتماعی یا ذائقه مصرفی مردم چیست.
چگونگی ظاهر کالا ، قالب و بسته بندی آن همه نشانگر این است که جامعه شناسی تبلغیات هم علم است.
1. تمرکز بر تجربه مشتری: تمرکز بر تجربه مشتری و ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان به عنوان یک راهکار اصلی در علم تبلیغات در سال ۲۰۲۳ شناخته میشود.
2. استفاده از دادهها: استفاده از دادهها و ابزارهای تحلیل داده برای بهترین استفاده از بودجه تبلیغاتی و بهبود عملکرد تبلیغات.
3. بازاریابی محتوایی: ارائه محتوای خلاق و جذاب در قالب وبلاگ، پادکست و ویدئو به عنوان یک راهکار موثر در بازاریابی محتوایی شناخته میشود.
4. تبلیغات مبتنی بر جستجو: تبلیغات مبتنی بر جستجو و بهینهسازی موتورهای جستجو برای افزایش برداشت در جستجوهای مرتبط با محصولات و خدمات.
5. تبلیغات ویدئویی: استفاده از تبلیغات ویدئویی جذاب و خلاقانه برای جذب مشتریان و افزایش فروش.
6. تبلیغات اجتماعی: استفاده از تبلیغات اجتماعی با مشارکت در امور خیریه و حمایت از مسائل اجتماعی برای جذب و نگهداشت مشتریان.
7. بازاریابی تجربهای: استفاده از بازاریابی تجربهای با برگزاری رویدادهای تعاملی و تجربهای برای جذب مشتریان.
8. بازاریابی محبوبیت: استفاده از بازاریابی محبوبیت برای جذب مشتریان از طریق همکاری با افراد معروف و سلبریتیها به عنوان سفیران برند.
9. تبلیغات موبایلی: استفاده از تبلیغات موبایلی و بهینهسازی تبلیغات برای دستگاههای همراه.
10. بازاریابی تحت عنوان: استفاده از بازاریابی تحت عنوان برای ایجاد نام تجاری و جذب مشتریان با استفاده از خلاقیت و ایدههای جدید.
ازنظر ارسطو : اقناع کردن که منبع پیام دهنده است باید به گونه ای باشد که با احساس مخاطب هماهنگ باشد. پیام دهنده باید مورد اعتماد باشد. کسانی که ازنظر علمی و ... موجه اند بیشتر مورد توجه اند. گروههای مرجع و داوری ، قشری از مردم هستند که ما آنها قبول داشته و باور داریم. علاوه بر افراد ، رسانه نیز می تواند گروه مرجع و داوری باشد.اقناع اولین شرط در تبلیغات است.
ازنظر ارسطو پیام دهنده باید توجه مخاطب را جلب نماید.
به این صورت که هم مورد اعتماد باشد و نیز خود را مورد اعتماد جلوه نماید و نیز آشنا با احساس مخاطب باشد.
تغییر ذائقه فرهنگی ، معیشتی ، تغذیه و ... به مرور زمان امکان پذیر است. مثلا حذف نان از سفره ایرانی محال است مگر با تبلغیات در زمان طولانی. پیام باید ادله باشد.
گذشته مخاطبان باید در اقناع رعایت شود چون از طریق تربیت ، فرهنگ گذشته به افراد انتقال داده می شود اما در تبلیغ این امر صورت نمی گیرد.
اگر تبلیغ بصورت زیاد و بجا صورت گیرد قدرت انتخاب را می گیرد.
یک اقناع زمانی موفق است که بر پنهانی ترین انگیزه های افراد اثر گذار باشد همچون رنگ ، نور ، موسیقی و ... ( روانشناسی نیز از ارکان تبلیغات است. )
تفاوت ترغیب و تبلیغ
:
تبلیغ یک کنش یک سویه است یعنی فقط خواست و نیاز و منافع تبلیغ کننده موردنظر است درحالیکه در ترغیب یک کنش دو سویه مطرح است یعنی نیازها و خواسته ها و انگیزه های مخاطب نیز درنظر گرفته می شود.
( نوشتن کتاب یک کنش یک سویه است ) در اقناع ، پذیرش در مخاطب ایجاد می شود.
با سپاسی بیکران
رسانه تبلیغاتی آگهی90