10 مورد تاثیرات مهم تبلیغات بر کودکان (2024)

10 مورد تاثیرات مهم تبلیغات بر کودکان (2024)

بازدید: 20438    انتشار: 1403/05/12    کد مطلب: 21330    دسته بندی: لیست آموزش
10 مورد تاثیرات مهم تبلیغات بر کودکان (2024)


دوران كودكي و نوجواني از مهمترين دوران رشد انسان است و شخصيت افراد در اين دوران شكل مي گيرد. اين باور به طورگسترده اي در علوم رفتاري پذيرفته شده كه تجربه هاي دوران كودكي، بالاترين اهميت را در شكل گيري الگوهاي شناخت و رفتار فرد در ابعاد گوناگون زندگي آينده اش دارد كه يك بعد آن، رفتار خريد است. واضح است كه كودكان در سنين پايين تبديل به مصرف كننده مي شوند و طيف متنوعي از عوامل اثرگذار و تجربه هاي شخصي شان، عادت هاي مصرفي آنها را شكل مي دهد. 

کودکان

تبلیغات بر کودکان تأثیرات بسیاری دارد، از جمله:

1. ایجاد فرهنگ مصرف: تبلیغات می‌توانند فرهنگ مصرف را در کودکان ایجاد کنند و آنها را به خرید و مصرف محصولات جذب کنند.

2. تأثیرات روانی: تبلیغات می‌توانند تأثیرات روانی قوی بر کودکان داشته باشند و باعث افزایش اضطراب و استرس در آنها شوند.

3. افزایش نارضایتی: تبلیغات می‌توانند نارضایتی کودکان را افزایش دهند و باعث خواستن بیشتر و احساس نارضایتی در صورت عدم تحقق خواسته‌هایشان شوند.

4. ناپایداری احساساتی: تبلیغات می‌توانند احساسات کودکان را ناپایدار کنند و باعث شود که آنها در مورد خود، دیگران و جامعه اطلاعات نادرستی بدست آورند.

5. ارزش‌ها و باورها: تبلیغات می‌توانند ارزش‌ها و باورهای کودکان را تحت تأثیر قرار داده و باعث تغییر آنها شوند.

6. افزایش خطرات بهداشتی: تبلیغات ممکن است کودکان را به مصرف محصولات ناسالم و با خطرات بهداشتی بیشتر ترغیب کنند.

7. تأثیرات بر رفتار: تبلیغات می‌توانند رفتار کودکان را تحت تأثیر قرار داده و باعث شود که آنها به شیوه‌هایی نامطلوب رفتار کنند.

8. افزایش هزینه‌ها: تبلیغات می‌توانند هزینه‌های خانواده‌ها را افزایش داده و باعث شود که کودکان به خرید محصولات گران‌قیمت ترغیب شوند.

9. نادیده گرفتن توصیه‌های پزشکی: تبلیغات ممکن است کودکان را به نادیده گرفتن توصیه‌های پزشکی ترغیب کنند و باعث شوند که بهداشت و سلامتشان تحت تأثیر قرار بگیرد.

10. افزایش فشار اجتماعی: تبلیغات ممکن است باعث افزایش فشار اجتماعی برای کودکان شوند و باعث شود که آنها به دنبال داشتن رفتارها و خواسته‌هایی باشند که به نظرشان مورد تأیید جامعه است.

انتخاب و خريد يك محصول را نبايد تنها به عنوان روندي پنداشت كه در آن كودك يك كالا را از ميان كالاهاي به نمايش گذاشته شده مي خرد. در نظر گرفتن كودك به عنوان يك مصرف كننده، يعني توجه به او زماني كه فعالانه در فرايندها و فعاليت هاي مرتبط با خريد، مصرف و تصميم گيري مشاركت مي كند.


با بررسي رفتار خريد كودك، اين امكان فراهم مي آيد كه حتي به ارزش ها و نگرش هاي او نيز پي برده شود؛ چراكه او نيز همانند يك فرد بزرگسال با كالايي كه مصرف مي كند، فعالانه و آگاهانه تلاش در خلق و حفظ هويتش دارد، تا حس هويت چه كسي بودن را به واسطه ي آنچه مصرف مي كند به نمايش بگذارد. به بيان بهتر، رفتار خريد كودك، نمود خارجي عواملي است كه در شكل دهي اين رفتار اثرگذار بوده و با مطالعه ي آنها، مي توان باورهاي كودكان را درك كرد و به علت هاي انتخاب شان پي برد. اين عوامل اثرگذار را ميتوان به سه دسته ي كلی: محصول، عوامل محيطي و عوامل فردي تقسيم كرد. اين عوامل در ابتدا متمركز بر سطح آگاهي كودكان در مورد مسائل مربوط به خريد و تصميم گيري شان بوده و در مراحل بعدي بر افزايش مهارت هاي مصرفي كودكان اثر مي گذارند.

کودکان و تبلیغات


یکی از مهم ترین عوامل که بر شکل گیری و تداوم الگوهای مصرف و بویژه انتخاب مواد غذایی از سوی کودکان تأثیر دارد، عوامل محیطی و از میان عوامل محیطی آگاهی های تبلیغاتی است. کودکان امروز در محیطی زندگی می کنند که آکنده از محرک های رسانه ای است. تماشای تلویزیون از سنین اولیه کودکی آغاز می شود؛ کودکان دو تا چهار ساله در طول شبانه روز 2 ساعت تلویزیون تماشا می کنند. این میزان در دوران تحصیلات ابتدایی تا سه و نیم ساعت افزایش می یابد و سپس در دوران نوجوانی به سه ساعت می رسد و در تمام این مدت کودک در تیر رس تبلیغات رسانه ای است و بدون شک تحت تأثیر این تبلیغات قرار می گیرد.

چرا


 این تبلیغات در بسیاری از مواقع با عادات و رفتارهای نادرست تغذیه ای – بهداشتی همراه است و در نهایت عوارض بسیار بدی را بر رشد و همچنین سلامت جسمی کودکان می گذارد. بنابراین توجه به تأثیرات ناشی از رسانه ها بر مصرف کودکان به عنوان یک مسئله اجتماعی مهم دارای اهمیت است و باید به آن توجه نمود. 

والدین باید توجه داشته باشند که دیدن هرگونه تبلیغات برای کودکان میتواند اثرات مخربی داشته باشد.

با سپاسی بیکران
رسانه تبلیغاتی آگهی90



آگهی

آگهی

..
ثبت نام




ارسال نظر

[ نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود ]
درج آگهی رایگان

سایت آگهی90 یک شتاب دهنده تبلیغاتی میباشد که صرفا جهت نمایش آگهی ها و تبلیغات کاربران فعالیت دارد.در این سایت هیچ گونه خرید و فروش کالا وجود ندارد این سایت جهت تبلیغات کسب و کارهای مختلف , محصولات و خدمات میباشد.

اینمادSSL

تماس با ما

نظرات و پیشنهادات خود را از طریق فرم تماس با ما برای ما ارسال کنید.
ایمیل: info [@] agahi90.ir

طبق ماده 3 آیین نامه اجرایی ماده 7 قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع برعهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های ایرانی ثبت شده و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت برای شتاب دهنده تبلیغاتی آگهی90 محفوظ است
تصویر آیکن بگراند