10 روش مهم تبلیغات در سال (2024)
▪ بروشور: اگر بروشورهای دارای اطلاعات مفید، درست طراحی
شوند، بسیار از نظر تبلیغاتی مؤثر هستند و از نظر هزینه نیز بسیار مقرون به
صرفه خواهند بود مثلاً در تیراژ ۵۰۰۰ عدد با چاپ ۴ رنگ و کاغذ گلاسه ۱۲۰ یا ۱۳۵
گرمی قیمت تمام شده برای هر عدد بروشور حدود ۱۰۰ الی ۱۲۰ تومان خواهد بود (که
تقریباً معادل یک کپی دورو معمولی است) این بروشورها به تدریج در حال تبدیل
شدن به یک روش عمده تبلیغاتی هستند.
▪روزنامههای کاملاً محلی: این نوع روزنامهها قدرت روزنامههای عمده را ندارند، اما فراموش نکنید که به هر حال میتوانند به شما و مشتریان شما نزدیک باشند. گروههای بحث آنلاین و اتاقهای گفتوگو: اگر در بحثهای آنلاین اینترنتی و در اتاقهای گفتوگو (چترومها) حضور یابید، مثل استفاده از ایمیل برای تبلیغ، برای معرفی شرکت و فعالیتهایتان مفید است.
اما فراموش نکنید که گروههای شرکتکننده در بحثهای آنلاین و نیز در اتاقهای گفتوگو، اساساً به شدت در برابر تبلیغات مستقیم واکنش نشان میدهند و به جز این دارای مقررات ریشهداری هم هستند. وقتی به چنین گروههایی برای مباحثه میپیوندید با مدیر جلسه از قبل تماس بگیرید تا با مقررات بحث آشنا شوید.
▪ پوسترها و تابلوهای اعلانات : پوسترها اگر درجاهایی نصب شوند که مشتریان شما واقعاً آنها را ببینند بسیار مفید هستند. اما خودتان تا به حال چقدر پوسترها و تابلوهای اعلانات را واقعاً تماشا کردهاید.
اتفاقاً بهترین جای نصب پوسترها همین تابلوهای اعلانات است. به شرط اینکه در جای مناسبی باشد و پوسترها هم به سرعت با پوسترهای خوشرنگ دیگر عوض شوند و کاملاً هم در معرض دید رهگذران باشند.
فقط یادتان باشد که بعضی از شهرداریها درباره ابعاد پوسترهایی که بر روی تابلوهای اعلانات قرار میگیرد،مقرراتی دارند که باید آنها را رعایت کنند .
▪تبلیغات رادیویی : یکی از بزرگترین مزیتهای تبلیغات رادیویی این است که ارزانتر از تبلیغات تلویزیونی است و مردم کماکان به رادیو گوش میکنند بهخصوص وقتی که در حال رانندگی هستند. مبنای محاسبه تبلیغات غالباً تعداد دفعات پخش، مدت پخش و زمان پخش است. یکی از مهمترین موارد برای پخش تبلیغ از رادیو این است که زمان پخش آن با زمان گوش دادن مشتریان به رادیو همزمان باشد.
▪تبلیغات پستی: تبلیغاتی که بهطور مستقیم از طریق پست برای مشتریان فرستاده میشوند،
کاملاً میتوانند با ماهیت و نوع نیاز مشتریان در ارتباط باشند. شما میتوانید
یک فهرست ثابت از مشتریان کنونی و یا از مشتریانی که میتوانند مخاطب
بالقوه شما باشند، تهیه کنید. این کار را میتوانید از طریق جمعآوری
کارتهای ویزیت دنبال کرده و مدام لیستی را که از این طریق تهیه کردهاید،
به روز کنید، چرا که همواره در چنین مواردی این خطر بالقوه وجود دارد
که لیست شما قدیمی شود. بنابراین همیشه درصدد اصلاح آدرسهایی باشید که
برگشت خوردهاند در استفاده از فهرست پستی به دلیل هزینههایی که در بردارد،
همیشه باید محتاط بود. ضمناً فراموش نکنید که مشتریان را نباید با اطلاعات
فراوان، بمباران کرد.
▪پیام از طریق ایمیل: استفاده از ایمیل برای تبلیغ یکی از شگفتانگیزترین راههایی است
که پیامهایتان را به دیگران برسانید. در مواردی که از ایمیل استفاده میکنید،
در انتهای ایمیلهایتان امضا بگذارید. در حال حاضر این امکان در بستههای
نرمافزاری هست که امضایتان را برای تمام ایمیلهایتان پیوست کند.
▪مجلات: آگهیهای مجلهای میتوانند بسیار گران تمام شوند. دنبال مجلاتی
بگردید که عمدتاً صنعت مورد نظر شما را پوشش میدهند، چنین مجلاتی در
واقع بر روی مشتریان و بازار مورد نیاز شما تمرکز دارند. در چنین مواردی
هم میتوانید آگهی بدهید و هم بتوانید به جای آگهی از یک مقاله کوتاه
استفاده کنید.
▪خبرنامه: خبرنامهها برای انتقال ماهیت سازمان و خدمات آن ابزارهای بسیار
مؤثری هستند. اگر از خبرنامه میخواهید استفاده کنید ابتدا با یک مشاور
در مورد طرح اولیه و لیآوت آن مشورت کنید. امروزه این امکان وجود دارد
که با استفاده از نشر رومیزی کارهای جذابی در این زمینه ارایه کنید و
کار هم ارزان تمام شود.
▪روزنامههای عمده محلی: تقریباً همه روزنامههای عمده محلی را میخوانند. شما میتوانید
از طریق آگهی یا نامه به سردبیر و یا با استفاده از یک روزنامهنگار که
برایتان مطلب تبلیغی تهیه کند، فعالیتهایتان را در روزنامه منعکس کنید.
این نوع از آگهیها گرانقیمت هستند. خود روزنامهها هم میتوانند برای
اینکه چطور و کجا آگهی بدهید، مشاوران خوبی باشند. زمان آگهی دادن هم
بسیار مهم است و این امر به عادات خرید مشتریان مربوط میشود.
..
▪تبلیغات اینترنتی : اگر از مطالب بالا فایده ها و مضرات آن آشنایی پیدا کرده باشیم به این نتیجه خواهیم رسید که بهتر و اثر بخش ترین نوع تبلیغات بعد از سال 2000 میلادی تا به کنون و کم هزینه ترین و ماندگار ترین آن به یقین تبلیغات اینترنتی با محدوده غیر قابل تصور در اثر بخشی آن میباشد که در مقاله های آتی بیشتر به آن خواهیم پرداخت.
با سپاسی بیکران