یوتیوب - Youtube.com
یوتیوب (Youtube.com) : این وب سایت برای اشتراک گذاری ویدیوهای کاربران ساخته شد. ایده آن زمانی بوجود آمد که جاوید کریم در مهمانی شام دوست و همکارش استیو چن نتوانست شرکت کند. چد هورلی و استیو برای اینکه ویدیویی را با جاوید کریم به اشتراک بگذارند تا او هم از جریان مهمانی با خبر باشد، به مشکلاتی بر خورد کردند و به همین سادگی ایده ساخت یوتیوب به وجود آمد.
این سه نفر که آن زمان در پی پال (Pay Pal) همکار و برنامه نویس بودند به کمک یکدیگر یوتیوب را فبروری ۲۰۰۵ بوجود آورند. ایده این سایت آن چنان عالی و قدرتمند بود که به زودی (نوامبر ۲۰۰۶) توسط شرکت گوگل به مبلغ ۱.۶۵ میلیارد دالر خریداری شد. در یوتیوب کاربران به سادگی می توانند ویدیو آپلود کنند، نگاه نمایند، با دیگران شریک بسازند و حتی با استفاده از نرم افزارهای ثالث (third party applications) این ویدیو هارا دانلود نمایند. در یوتیوب می توانید فیلمی از محصولات شرکتتان را برای تبلیغات به اشتراک بگذارید، نمونه کارهایتان را آپلود نمائید و مشتری جذب کنید اما اکثر ویدیو های یوتیوب شخصی هستند و این عامل اصلی موفقیت یوتیوب در شش – هفت سال گذشته بوده...
محبوبیت یوتیوب بین مردم آنچنان بالا رفته که گاه حتی آمارهایی که درباره این سرویس میخوانیم شگفت انگیز و رویایی به نظر میرسند. در حالی که تمام این آمارها درست و دقیق می باشد و توسط خود مردم ایجاد می شود. نمونه چند از این آمارها قرار ذیل است:
۱. در هر دقیقه ۶۰ ساعت ویدئو به یوتیوب آپلود میشود.
۲. در یک روز بیشتر از ۴ میلیارد ویدئو توسط کاربران تماشا میگردد.
۳. بیشتر از ۸۰۰ میلیون کابر فعال، هر ماه از یوتیوب بازدید میکنند.
۴. ۷۰% ترافیک یوتیوب از خارج از ایالات متحده ایجاد می گردد.
۵. در هر روز بیش از ۵۰۰ سال از ویدئوهای یوتیوب در فیس بوک دیده می شوند و در هر دقیقه ۷۰۰ ویدئوی یوتیوب در توئیتر توئیت می شود
نقاط ضعف: با اینکه ویدیوها میتوانند سرگرم کننده و آموزنده باشند، ولی باید باکیفیت هم باشند و ساختن ویدیوهای باکیفیت هم به پول و زمان بیشتری احتیاج دارند.نقاط قوت: یوتیوب یکی از بهترین راهها برای برقراری ارتباط با مخاطب است چون محتوای ویدیویی بیشتر از هر نوع محتوای دیگری به اشتراک گذاشته میشود. اگر به درستی از یوتیوب استفاده شود، این شبکه اجتماعی تاثیر شگفت انگیزی روی موفقیت یک برند خواهد گذاشت...
http://Youtube.com