دراین مقاله قصدداریم به بررسی روانشناسی رنگ هادر طراحی کارت ویزیت بپردازیم. زیرایکی ازنکات مهم واساسی در طراحی کارت ویزیت حرفه ای،انتخاب رنگ مناسب آن میباشد. نکته دیگر، تأثیرروانی رنگ هااست که میتواند احساسات وتوجهات مشتریان رابه خودجلب کند.
هنگام انتخاب رنگ برای طراحی و چاپ کارت ویزیت، بایدمعانی روان شناختی رنگ درکسب وکار وبازار موردنظر خودرا درک کنید. رنگهای مختلف دارای معانی ومفاهیم متفاوت هستند. قبل ازانتخاب رنگ کارت ویزیت، ابتدابازار هدف خودرا بدرستی شناسایی کنید وسپس رنگهایی راکه بهترین شرایط برای کسب وکار شمارا دارند، انتخاب کنید.توجه داشته باشید، رنگ موردعلاقه خودرابدون بررسی معانی آن در طراحی استفاده نکنید. این رنگ ممکن است یک رنگ جذاب وحرفه ای باشدولی شایدبرای کسب وکار شمامناسب نباشد. بیادداشته باشید کارت ویزیت نماینده شرکت شمااست که بخشی ازهویت برند شمارا میسازد.
طراحی کارت ویزیت سفید (white)
یک کارت ویزیت سفید، مانندبوم نقاشی میماند وبه شمااین اجازه رامیدهد تاهرآنچه که درتصور دارید، روی آن خلق کنید.سفیدتقریبا رنگ مناسبی برای تمام تجارت ها وبازارهای هدف است.هرقدرشما از رنگهای بیش تری روی کارت ویزیت سفید استفاده کنید، ازجدیت تصویرخود میکاهید.کارت ویزیت سفید،استاندارد، ایمن ومحافظه کارانه است.رنگ سفید برای تمام کسب وکارها و بیشتربازار هدف مناسب میباشد.سفید نمایانگرخلوص وشروعی تازه است.اکثرکسب وکارهابعنوان رنگ پایه، ازسفید برای طراحی استفاده میکنند، بنابراین اگرشما میخواهیددربین رقبا ودیگر کسب وکارها متمایزدیده شوید،رنگ سفید بهترین انتخاب نیست،مگراین که یک لوگو ورنگ مناسبی داشته باشیدکه شما را ازدیگر رقبا متمایز وبرجسته نشان دهد.یک کارت سفیدیک بوم خالی است،بنابراین شمامیتوانید به همان اندازه که میخواهید،خلاق باشید.
طراحی کارت ویزیت سیاه (black)
سیاه نمادقدرت، توانایی وتوانگری، لطافت وظرافت، تشریفات ورسمی بودن، اعتبار وسلطه جویی است.رنگ سیاه بدلیل لاغرنشان دادن درنمایشهای مد، مورداستفاده قرارمیگیرد.کارت ویزیت سیاه قدرتمند وجدی است.ازیکطرف ظریف وازطرف دیگر رعب آوراست.ترکیب رنگ طلایی ونقره ای به کارت ویزیت مشکی میتواندکارت شما رادرذهن مخاطب بسیارتاثیرگذار وچشم گیرجلوه دهد. رنگ سیاه یک رنگ پررمز وراز است.
طراحی کارت ویزیت آبی (blue)
کارت ویزیت آبی یک پیام صادقانه وقابل اعتمادمنتقل میکند.آبی حس آرامش رانشان میدهد وآرامش جسمی وذهنی راترویج میدهد.آبی یک انتخاب خوب برای مشاورحرفه ای،روانشناسی،حسابداریامشاور مالی است.آبی تیره،حرفه ای تر،جدی تر،معتبر ومحافظه کارانه است.اگر قصدداریدکه شرکت شمابعنوان یک کسب وکارمعتبر وقابل اعتماد درذهن مخاطبین نقش ببندد بهتراست ازآبی تیره استفاده کنید.
طراحی کارت ویزیت قرمز (Red)
کارت ویزیت قرمز،کسب وکارشما راعملگرا وپرشورنشان میدهد.قرمز،توجه وهمچنین حواس فیزیکی راتحریک میکند.بنابراین این رنگ برای کسب وکارمواد غذایی بسیارمناسب است زیراباعث افزایش اشتها میشود.قرمز کمرنگ بیان گرعشق، اشتیاق وحساسیت است.قرمز تیره منتقل کننده مفهوم قدرت،تصمیم جدی وعصبانیت، سوء نیت وغضب است.
طراحی کارت ویزیت سبز (Green)
کارت ویزیت سبز،تعادل،امنیت،ثروت ورشد رانشان میدهد.سبز باطبیعت،سلامتی وشفا ومحیط همراه باحس دلسوزی وپرورش همراه است.این رنگ اغلب توسط افراد ثروتمندجامعه انتخاب میشود وپیامی از حرفهای گری وتولیدثروت رامنتقل میکنند.سبز،تعادل عاطفی وهماهنگی راپیشنهاد میکند وانتخاب خوبی برای مددکاران اجتماعی ومشاوران خیریه است.
طراحی کارت ویزیت نارنجی (Orange)
کارت ویزیت نارنجی بسیارخوش بینانه ومثبت است.این رنگ بشدت احساسات راتحریک میکند.همچنین یک پیام ماجراجویانه ارسال میکندوبه همین دلیل مناسب آژانشهای هواپیمایی وکمپینهای کوهنوری است.نارنجی باخلاقیت وسرزندگی بسیارمرتبط است.
طراحی کارت ویزیت زرد (yellow)
رنگ زرد، نمادنشاط است وتحرک ذهن رابه همراه دارد ونشانه یک ذهن منطقی است، اماگاهی بازی گوشی وعلاقمندی رابه تصویر میکشد. افرادیکه هوش بالایی دارند، زرد راترجیح می دهند.این رنگ برای گروه های اجتماعی،روزنامه نگاران، معلم ها، هنرمندان وکمدینها پیشنهاد میشود.البته ازنکات منفی استفاده بیش ازحد این رنگ، میتوان به ایجاداضطراب، حس خشم وقضاوت اشاره کرد. برای جلوگیری انتقال این حس به مخاطب، میتوانیداز رنگهای تیره تربرای سطح کارت خوداستفاده کنید.افرادیکه هوش بالایی دارند زرد راترجیح میدهند.زرد ذهن راتحریک وتصمیم گیری راآسان میکند.رنگ زردبرای گروه های اجتماعی،معلمان،کمدینها مناسب است.به این نکته حتما توجه کنیدکه استفاده زیاد ازرنگ زرداضطراب واسترس رامنتقل میکندپس دراستفاده ازاین رنگ دقت کنید.
طراحی کارت ویزیت بنفش (Purple)
بنفش،نماداتحاد روح وجسم است.رنگ بنفش نشانه تخیلات ومعنویات است.کارت ویزیت بنفش برای شاعران وهنرمندان بسیارمناسب است.بنفش،احساس ثروت،تجمل راایجادمیکندوبرای کسب وکارهایی که خدمات ویژه یامحصول باکیفیت بالارا ارائه میدهدمناسب است.
طراحی کارت ویزیت صورتی (pink)
یک آدم دلسوز ومهربان رامعرفی میکند. رنگ صورتی نشانه آرامش وامنیت است واغلب مناسب مشاغلی میباشدکه باخانم هاسر وکار دارد.لوازم آرایشی، مد،سالن زیبایی وبطورکل مشاغل رمانتیک باشد. باتوجه به لطافت وشیرینی این رنگ، برای مشاغلی مانندشکلات فروشی یاهرمکانی که چیزهای شیرین درآن به فروش میرسد میتواند مناسب باشد.رنگ صورتی،نشان دهنده شفقت،مراقبت وپرورش است.بویژه برای کسب وکارزیبایی بسیارمناسب است.این رنگ لطافت وزیبایی خاصی دارد.
طراحی کارت ویزیت طلایی (Golden)
طلایی نمادکیفیت،تجمل وثروت است.این رنگ پیروزی وموفقیت رانشان میدهد.با اینحال،کارتهای طلایی برای هرکسبوکارمناسب نیستند.این رنگ برای کسب وکارهایی که محصول ویاخدمات گرانقیمت و لوکسی راارائه میدهندمناسب است.استفاده زیاد ازاین رنگ حس غرور وازخود راضی بودن راارائه میدهدبه همین دلیل بهتراست ازاین رنگ درزمینه سفید یاتیره استفاده کنید.نمادگزاری طلایی، نشان گر جلال وشکوه وتوان گریست واحساس پرستیژ وکیفیت بالا ودرجه یک وارزشمندبودن رابه مخاطب منتقل میکند.استفاده ازاین رنگ باعث ایجادغرور میشود وبرای جلوگیری ازاین حس بایداز پس زمینه هایی بارنگ های تیره استفاده کنیم.ترکیب رنگ طلایی بابنفش، نشان گرقدرت، زیبایی لوکس بودن وگرانقیمت بودن است.ترکیب طلایی باآبی بیان گرصداقت وموفقیت،امانتداری رادر ذهن ایجاد میکند.ترکیب رنگ طلایی باسیاه، توانگری وثروت ولطافت رایادآوری میکند.
طراحی کارت ویزیت نقره ای (silver)
رنگ نقره ای بسیارملایمتر ازرنگ طلایی است. درعین حال چاپ رنگ نقره ای روی زمینه های تیره ترمانند سیاه،آبی تیره، قرمز تیره وسبز تیره هم، زیبا ودرجه یک وحرفه ای بنظرمی آید.ترکیب نقره ای با رنگهای روشنتر، ازمیزان جدیت وحرفه ای بودن میکاهد.ترکیب رنگ نقره ای باسیاه، نشان گرکمال وزیبایی است. ترکیب رنگ نقره ای بابنفش، بیان گربینظیری ولوکس بودن است.ترکیب رنگ نقره ای باآبی تیره، نشان گرمحافظت وامانت داری است.رنگ نقره ای نمادی ازمحصولی باتکنولوژی ومدرن است.ترکیب نقره ای بابسیاری ازرنگها مناسب است.
طراحی کارت ویزیت فیروزه ای (Cyan)
فیروزه ای نمادروشنی،تفکر وارتباط است.کارت ویزیت فیروزه ای برای معلمان وافراد درزمینه ارتباطات رسانه ای وصنایع فناوری کامپیوتر وکلینیکهای سلامتی ایده آل هستند.فیروزه ای،افکار مثبت راالقامیکند و روحیه خوبی راانتقال میدهد. کارت ویزیت های فیروزه ای الهام بخش اندیشه های مثبت ونشاط بخش روح هستند وازاین جهت مناسب بسیاری ازمشاغل می باشند.معلمان،مربیان، سخنرانان درمجامع عمومی وکلیه صنایع ارتباطی کامپیوتری، کلینیکهای سلامتی ومشاغلی که باآب ومحصولات آبی درارتباط هستند مانند : تولیدکنندگان آب معدنی، شرکتهای شستشوی استخر، ورزشهای آبی و … میباشد.
طراحی کارت ویزیت ارغوانی (magenta)
از طرفی خلاقانه وخیال انگیز وازطرفی عصبانی کننده وشوکه کننده است.بااین رنگ میتوان افرادرا به احترام بخود ونگاهی خوب به زندگی تشویق کرد وهم چنین نماد سلطنت وقدرت، اصالت ولوکس بودن، جاه طلبی وزیاده روی، علم وخلاقیت، مقام واستقلال، راز وافسانه میباشد.برای مربیان ومشاوران زندگی وکمپها ترک اعتیاد بسیارمفید است که بوسیله آنها، میتوانند درمان شوندگان خودرامتقاعد کنند تااز افکارقدیمی دست بردارند ووارد زندگی جدیدشوند.
سخن پایانی
رنگهابرای موفقیت طراحی کارت ویزیت شماحیاتی هستند،بنابراین رنگ زمینه خود راباتوجه به شناخت ازکسب وکارتان وروانشناسی رنگ انتخاب کنید وطراحی کارت ویزیت رابه یک طراح حرفه ای بسپارید. نکته ای که درپایان طراحی کارت ویزیت بایدبه آن توجه کردکیفیت فایل طراحی شده جهت چاپ کارت ویزیت است.چراکه اگرکیفیت طراحی مطلوب نباشد،چاپ مطلوبی نیزحاصل نمیشود.رنگها میتوانندتأثیر به سزایی رابرقدرت انتخاب وتصمیمگیری افرادداشته باشند. به همین خاطرهمواره درروانشناسی رنگ در کارت ویزیت توصیه میشود تابهترین رنگها براساس کسب وکار افرادانتخاب شودو پیش ازانتخاب، حتماً ازنماد های آنهاآگاه بود. امیدواریم بامطالعه مطالب فوق بتوانید یک کارت ویزیت مناسب رابارنگهای زیبا انتخاب کنید ودرمدت زمان اندکی، رونق کسب وکارتان راشاهد باشید.
گروه پرینت بیست متشکل از طراحان حرفه ای و کارشناسان با تجربه در صنعت چاپ و تبلیغات را با بیش از 15سال و با هدف ارایه محصولات و خدمات طراحی گرافیک و چاپ تبلیغات و هدایای تبلیغاتی فعالیت حرفه ای دارد.
دلیل شروع کاری این مجموعه، ارائه خدمات با کیفیت، اقتصادی، خاص و خلاقانه با هدف برآورده کردن نیاز شرکت ها وسازمانها و کسب و کارهای مختلف در صنعت طراحی گرافیک، چاپ، هدایای تبلیغاتی وغیره بوده است. تمامی خدمات ارائه شده توسط گروه پرینت بیست به صورت اختصاصی توسط گروه طراحان و متخصصان حرفه ای و با تجربه ، جهت ایجاد تبلیغات موثر و به یاد ماندنی می باشد. تلاش ما این است که جهت تکریم مشتریان و همکاران گرامی و عزیزمان، خدمات عالی و رقابتی را برای رضایت مشتریان و همکاران ارائه دهیم.