شیر و محصولات مرتبط لبنی اهمیت بالای در رژیم غذایی روزمره دارند، از همین روی استفاده از اسانس لبنی نکته کلیدی برای تایید مشتری و بازاریابی مناسب است. در گذشته شیر و لبنیات بازاری سنتی به حساب می آمد ولی پیشرفت های چند دهه اخیر محصولات لبنی متعدد و به طبع آن طعم های گوناگونی را به مشتریان خود معرفی کرده اند. در این میان طعم ها نقش غیرقابل انکاری در این توسعه داشته اند.
انتخاب اسانس لبنی با توجه به محیط حساس و تاریخ مصرف نسبتا محدود محصولات مورد توجه قرار میگیرند. وجود انواع آنزیم ها، اسیدهای چرب، کربوهیدرات ها و انواع پروتئین ها، تاثیر بسزایی در نوع محیط فعالیت اسانس لبنی داشته و انتخاب مواد اولیه برای طراحی مناسب و سازگار آنها را به چالشی مهم تبدیل کرده است، البته در این بین نوع خطوط و سبک تولید و میزان حرارت در نحوه انتخاب اسانس بسیار تاثیرگذار می باشد.
اسانس های لبنی در محصولاتی از جمله انواع کره، خامه، پنیر، بستنی ها، دوغ، دسرها، ماست ها و شیر های طعم دار مورد استفاده قرار میگیرند. هر کدام از این محصولات با توجه به ساختار متفاوت و محیط های مختلف نیاز به اسانس هایی سازگار با آن شرایط را می طلبند. برای مثال خنثی سازی محیط از لحاظ بو و آرومای مناسب در صنایع پنیرسازی با توجه به محیط تخمیری تولید آن، نیاز به اسانس های پیچیده و قوی تری دارد.